Turvalise interneti koolitus “10 reeglit” Sauel 14. novembril

12.00

Asukoht: Saue Noortekeskus (Koondise 20, Saue)

Tootekood: Koolitus-2019-11-14-Saue Kategooria: Silt:

Kirjeldus

Tere

Kutsun kĂ”iki 1.-5. klassi noori osalema koolitusele “10 reeglit”, mille kĂ€igus rÀÀgime lĂ€bi kĂ”ik olulisemad teemad, mida iga algklassilaps peaks internetis omapĂ€is toimetades teadma.

Minu nimi on Diana Poudel ning olen viimased kolm aastat tegelenud turvalise interneti teemaliste kĂŒlalistundide lĂ€biviimisega nii noortele, lapsevanematele kui ka Ă”petajatele – olen teinud tunde enam kui kolmele tuhandele osalejale. Kirjutasin ka raamatu “Turvaline internet. Digimaailma teejuht” ning sellel kevadel valmis mul digipĂ€devusi arendav Ă”pimĂ€ng “HĂ€kkerite lahing”, mis oli mu Tartu Ülikooli Ühiskonnateaduste instituudis kaitstud magistritööks.

Koolitus “10 reeglit” on mul tehtud kĂŒlalistunnina koolidele raamatu “Turvaline internet. Digimaailma teejuht” pĂ”hjal. Alloleval pildil on nĂ€ha reeglid, millest juttu tuleb ning soovi korral saad pildile klikkides ka vĂ€rvimislehe alla laadida ja lapsele vĂ€rvimiseks anda.

Kliki pildile☝☝☝, et 10 reegli vĂ€rvimisleht alla laadida. Kindlasti tuleks iga reegel lapsega ka pikemalt lĂ€bi arutada.

Kui soovid ise nÀiteks oma lapse klassile sarnast koolitust teha, siis leiad vajalikud slaidid ja juhised lehelt Materjalid Ôpetajatele. Sinna lehele olen kokku koondanud kÔik enda loodud Ôppematerjalid, töölehed ja postrid.

Koolitusel osalejad saavad tellida endale minu raamatu “Turvaline internet. Digimaailma teejuht” soodushinnaga 12 eurot (tavahind 17.90) ja digipĂ€devusi arendava Ă”pimĂ€ngu “HĂ€kkerite lahing” soodushinnaga 24 eurot (tavahind 29.90).

MĂ”ned nĂ€ited, mida oma kĂŒlalistundides kuulnud olen ja millest me lastega rÀÀgime.

Sagedasti kuulen koolitustel umbes sellist lauset:

“Ma ĂŒritasin endale Robuxeid hĂ€kkida, aga hoopis minu konto hĂ€kiti Ă€ra.”

VĂ€ga tihti ongi nii, et noored kipuvad oma arvutiteadmisi ĂŒle hindama ja kĂŒllaltki hooletult sisestatakse oma konto sisselogimise andmed tĂ€iesti tundmatul lehel lootuses mĂ€nguraha saada. Kahjuks enamik neid veebilehti on tehtud just logimisandmete vĂ€lja petmiseks ning nii avastabki noor, et loodetud rahapaja asemel on hoopis olemas olev kraam Ă€ra röövitud. Koolitustel ongi vĂ€ga palju juttu ka arvutimĂ€ngudega seotud probleemidest ja ohtudes.

______________________________

Üks esimeses klassis kĂ€iv poiss tuli Harjumaal kĂŒlalistundi ja ta ema oli vĂ€ga mures, et kas laps ikka aru saab nendest teemadest, millest koolitusel juttu tuleb. Umbes veerand tundi hiljem kuulsin selle “arvutikauge” lapse kĂ€est sellist lauset:

“Mul on koos sĂ”braga tehtud YouTube kanal. Meil on seal juba 50 fĂ€nni.”

Ehk siis noormees elas vÀga aktiivset virtuaalset elu, millest ta vanemad ei teadnud midagi. Arvestades kui vÀga tahtis ta enda YouTube tegemistest rÀÀkida, siis oli see vÀga veider ja kurb olukord tegelikult.

______________________________

Üks neljanda klassi tĂŒdruk tuli peale koolitust minu juurde ja nĂ€itas oma Instagram’i kontol sĂ”numit:

“Sa oled vĂ€ga ilus tĂŒdruk. MĂŒĂŒ mulle oma kasutatud sokid 10 euroga.”

TĂŒdruk ei teadnud, kuidas sellisele sĂ”numile reageerima peaks. Selgitasin, et selliseid sĂ”numeid tuleks ignoreerida, nĂ€idata vanematele ja siis kustutada. Kindlasti ei tohi sellistele sĂ”numitele vastata ning veel vĂ€hem mingeid kahtlasi mĂŒĂŒgitehinguid tegema hakata.

Tegelikult neid teemasid on vĂ€ga palju erinevaid, mille ĂŒle noortega arutame. MĂ€ngud, suhtlemine, sĂ”numite saatmine, gruppide tegemine, juutuubarid ja kĂ”ik muu, millega noored digimaailmas igapĂ€evaselt kokku puutuvad. Iga koolitus ja kĂŒlalistund on tegelikult erinev, sest vĂ€ga suures osas annavad osalejad ise mulle need lood, mille pĂ”hjal siis selgitan, et kuidas peaks kĂ€ituma metsikus digidĆŸunglis.

Kohtumiseni koolitusel!

 

 

NB! Kui soov laps koolitusele saata, aga koht vĂ”i aeg ei sobi, siis nĂ€ed kĂ”iki kalendris olevaid koolitusi siin. Samuti lĂ€hevad kĂ”ik koolitused ĂŒles Facebooki lehele Turvaline internet. Digimaailma teejuht.