Miks alati ei tasu kodumaist eelistada ehk minu kannatuste rada Schoolaby keskkonnas

Tegelikult on mul päris pikka aega plaanis olnud nüüd kirjutada väike arvustus Schoolaby teemadel, sest päris mitmed õpetajad on juba suhelnud sel teemal ja alati on lihtsam ju anda link postitusele kui kõike uuesti nullist rääkida.

Jutt tuleb pikk ja seega teen kohe TL;DR kokkuvõtte nüüd nende jaoks, kellel kannatust vähem. Nimelt kui on soov viia läbi puhast virtuaalkursust suuremale seltskonnale (minul sel õppeaastal ca 200 osalejat kokku), siis otsi mõni muu alternatiiv  – hetkel tundub, et isegi Google Classroom oleks olnud tunduvalt mõistlikum valik ja ise sügisel pigem Moodle plaanin kasutusele võtta.

Samas olen kuulnud, et õpetajad, kes kasutavad keskkonda nö tavapärase klassitöö kõrvalt vähesel määral ja tunduvalt väiksemale seltskonnale on lehega rahul. Seetõttu kõigepealt väike taustakirjeldus, et mis oludes ma ise Schoolaby keskkonda kasutan.

Sellel õppeaastal viin läbi valikkursust “Turvaliselt infoühiskonnas”, mis on mõeldud gümnasistidele üle Eesti. Mul osaleb kursusel hetkel ca 200 õpilast – pooled neist Viljandi Täiskasvanute Gümnaasiumist, ca klassitäis õpilasi on Saue Gümnaasiumist ja Noarootsi Gümnaasiumist ja vähemalt määral osalejaid on veel Jõgevamaa Gümnaasiumist, Lihula Gümnaasiumist. Lisaks paar kooli, kust paar õpilast kooli kohta.

Kogu õppetöö toimub virtuaalselt ja põhimõtteliselt on aine jaotatud kuueks mooduliks, kus iga moodul koosneb kolmest videoloengust (videoloengud on mu YouTube kanalil ning lisaks kõik loengud ka taskuhäälingutena Spotifys ning muudes taskuhäälingu rakendustes). Peale tunni vaatamist/kuulamist tuleb teha kas test H5P.com keskkonnas või vastata kommentaarides mõningatele küsimustele. Mooduli viimane tund on iseseisev töö – osad individuaalsed ja osad grupitööna tehtavad. Õigeaegselt esitatud iseseisvad tööd saavad minult ka videona tagasiside personaalselt. Ja igas moodulis ka boonuspunkti võimalus, aga see täiesti vabatahtlik, kes tahab hinnet paremaks saada 🙂

Umbes 160 õpilase puhul on mul nende koolides ka e-päevikud, kuhu iganädalaselt märgin tegemata tööd ja mooduli lõpus panen sisse hinde. Kolmes koolis on kasutusel Stuudium ning ühes kooli eKool.

Põhiline suhtluskanal on kursuse jaoks Discord, mis on ka väga huvitav teema, kuid selles blogipostituses ma detailidesse ei lähe… Võibolla kunagi edaspidi tuleb selle kohta eraldi kirjatükk siin.

Minu kursuse Schoolaby töölaud näeb välja selline õpetaja vaatest
(sinised kastid hetkel veel õpilaste eest peidetud).

Tundide ülespanemine on üsna loogiline – seal on ka kindlasti arenguruumi, kuid see pigem viled ja kellad tüüpi täiendused ja seega siin norima ei hakka. Suurem probleem tekkis õpilaste vaatest, kuna esimesed kaks moodulit oli väga suur segadus sellega, et kas töö on esitatud või mitte. Tegin õpilastele väikese näitematerjali, kuid tegelikult võiks see info seal töölaual olla kohe automaatselt.

Jama hakkab pihta siis, kui on vaja tunnitöid kontrollida ja info e-päevikutesse üle kanda.

Esimesel kuul olid õpilaste nimed järjestatud ainult eesnime põhjal – hiljem lisandus võimalus ka perekonnanime järgi järjestada, kuid kahjuks sellega see jama, et sarnase nime puhul ei lähtuta edasi teise nime loogikast . Kuna ma esimesed tunnid harjusin ära selle süsteemiga, et eesnime järgi võtsin info Schoolabyst ja Excelis ümber järjestasin ja koolide järgi filtreerisin e-päevikute jaoks, siis minu jaoks näiteks päris palju selliseid anomaaliaid seal nagu alloleval pildil (ei saa absoluutselt aru, mis loogika seal on).

Kui rääkida veel õpilaste haldamisest, siis mõned õpilased kogemata paar kontot tegid ja sellega seoses see jama, et peaksin ühe konto ära kustutama. Kõlab ju lihtsa administratiivse ülesandena? Aga taaskord on lihtne asi osutunud võimatuks missiooniks, sest ainuke koht, kus õpilasi kustutada saan on õpilaste nimekiri ja seal selline info, mille põhjal pean otsustama, et kumb konto kustutamisele läheb:

Üks neist kontodest on töid pidevalt esitanud ja teine on nö surnud konto, kuid kust ma peaksin teadma kumb on kumb? Ma ei saa nimele klikkida, ma ei näe infot ei sisselogimise ega viimaste tööde ega meiliaaddressi kohta…  Ja ma tean, et mõni lugeja mõtleb siinkohas, et ei saa nii olla ja küllap ma ei oska õigest kohast otsida – paar kuud tagasi isegi leppisin tehnilise toega videokohtumise kokku, et nõu küsida ning tõepoolest täpselt nii jabur olukord ongi.

Teine halb üllatus oli see, et kuigi kasutan H5P pluginat, mis automaatselt punktid keskkonda tagastab, siis see ei lähe kohe nö hinnatud formaati vaid pean käsitsi kõik üle kandma :/ See tähendab minimaalselt tunnike lisatööd iga nädal, et käsitsi kopeerida punkte, mis süsteemis on tegelikult olemas… . Ja ärme unustame, et kui mul igas moodulis oleks 3 H5P testi ja 6 moodulit ja 200 õpilast, siis peaksin seda tegema 3600 korda …

Nüüd kui tööd on kontrollitud ja Excelisse ära kantud, siis mingi aeg hiljem ärkavad need õpilased, kes näevad T tähte päevikus ja hakkavad töid esitama… Selleks, et näha, kes nüüd hilinenult tööd on esitanud pean kõik eelnevad moodulid läbi klikkima ja kerima 200 nime läbi… Tegin just seda ja sain teada, et esimeses moodulis on üks inimene hinnet parandanud ja üks inimene ühe mooduli töö esitanud (kuid iseseisev töö ikka esitamata). See võttis mul aega veerand tundi, et üles leida 3 esitatud tööd :/ Ja neid mooduleid järjest rohkem, mida tagantjärgi kontrollima peab – mõelge kui palju lihtsam oleks olukord, kui paari klikiga näeksin uusi esitatud töid selle asemel, et seda väikest rohelist hüümärki märgata püüdes kui kerin nimekirja ekraanil…

Vahel õpilased kirjutavad mulle ja uurivad, et miks mingi hinne neil parandamata kuna esitasid ju töö… Kahjuks kuna enamik õpilasi ei anna kohe esimeses kirjas detaile, et millise mooduli mitmenda töö ära esitasid, siis ainuke võimalus see selgeks teha on taaskord läbi kerida mooduli kogu nimekiri…. Sest mul pole võimalik klikkida õpilase nimel ja näha nö selle õpilase kokkuvõtet… Olen mitu korda ka keskkonna haldurile kirjutanud ja rääkinud, et see hädavajalik funktsionaalsus, kuid kahjuks ei ole seda tehtud (tehniliselt ei tohiks see nüüd ju raketiteadus olla).

Ja isegi kui õpilane on nii armas, et näiteks kirjutab mulle Schoolaby keskkonnas sõnumi, et esitas teise mooduli iseseisva töö ära, siis see tähendab minu jaoks ikkagi umbes minut paar klikkimist, et jõuda punkti, kus ma saan seda tööd kontrollida (see leht tõesti laadib ka päris kaua ja see protsessi veel lisaks venitab).

Kusjuures räägime ka sõnumitest. Kui eelmine kevad tutvustusi keskkonna kohta kuulasin sõnumite osas, et kuidas iga töö osas eraldi vestlus ja kõik muu, siis väga armas tundus see asi… Aga tegelikkuses on nii, et esilehel võib avaneda mulle selline näiliselt meeldiv pilt (meeldiv seetõttu, et alati tore, kui õpilased ju suhtlevad sinuga ;)):

Aga näiline on seetõttu, et kui tahaksin sellele Darwini kommentaarile vastata (see väga lõbus kokkusattumus tegelikult oli ja mul tegelikult hea meel, et õpilane ei teadnud, et üht minu loodud materjali kritiseerib, sest muidu poleks asi üldse nii aus ja otsekohene olnud), siis loogiline oleks ju, et klikin sõnumil ja vastan kohe midagi toredat?

Klikkides sõnumil avaneb selline vaade:

Ärme hakkama UX ega tühja ruumi teemadel peatuma vaid pange tähele, et all vasakul selle õpilase sõnumit ei ole näha. Põhjus on lihtne – sõnum tuli paar päeva tagasi, kuid eile kirjutasin ca 80 kommentaari kodutööde tagasisideks ja kõik need kommentaarid seal mul eraldi sõnumitena järjest.

Kahjuks ei saa otsida ka nime järgi. Õnneks see noormees on liitunud kursuse Discord kanaliga ja saatsin talle sõnumi sealt kaudu, kuid küsimus jääb, et kas see on nüüd kõige mõistlikum lahendus?

Neid ärritavaid kohti on siin rohkem – kunagi sügisel sai isegi lehe omanikule saadetud paar A4 täit soovitusi mida muuta või parandada, kuid kuna valdav enamus vigadest ja probleemidest seni alles, siis pole vist mõtet enda aega panna nende kõigi dokumenteerimisele.

Näiteks minu jaoks olid kaks olulist põhjust miks selle keskkonna kasuks otsustasin H5P liidestus ja video tagasiside võimalus. H5P plugina toimima saamine oli ka paar nädalat segadust ning see toimib tänu sellele, et H5P.com tiim väga sõbralik ja tegid mul siin mingeid erandeid, et asja tööle saaks.

Videotagasiside läbi lehe andes sain ainult erroreid ja isegi errori saamine oli väga ajakulukas. Nüüd teen videoklipid Loom keskkonnas ja viskan õpilastele töö alla lingid lihtsalt.

Kui sa oled õpetaja, kes otsib nt 30 õpilasega klassile lihtsalt mõnusat kohta mingite materjalide kogumike tegemiseks ning võibolla kvartalis korra lased mõne töö sealse keskkonna kaudu esitada, siis Schoolaby  võib sulle isegi sobida.

Aga kui pead plaani mingi suurema ettevõtmise alustamiseks , siis sellisel juhul otsi endale teine tööriist, sest mõttetu ajakulu Schoolaby keskkonnas on masendav. Tegelikult on see kurb – selle lehe idee pole üldse paha ning oleks väga tore selline kodumaine õpihalduskeskkond. Aga seal liiga palju puudujääke, et seda kuidagi saaks lugeda heaks tööriistaks suuremate mahtude juures.